Το «τίποτε» του Χαϊντεγκερ

Author: Χωρίς σχόλια Share:







Ο Γερμανός φιλόσοφος Μάρτιν Χαϊντεγκερ, υποστηρίζει ότι η ιστορία της δυτικής φιλοσοφίας στηρίζεται σε ένα λάθος. Οι φιλόσοφοι ανέκαθεν προσέγγιζαν τα μεταφυσικά ζητήματα με βάση αυτό ή εκείνο το πράγμα ή το ον, αλλά όχι με βάση το Είναι καθαυτό, το Είναι ως τέτοιο, οτιδήποτε και αν είναι αυτό που δίνει ακριβώς τη δυνατότητα στα επιμέρους πράγματα με ιδιότητες να υφίστανται.

Τμήμα των προσπαθειών του Χαϊντεγκερ να εξερευνήσει τη φύση του Είναι κατ αυτή την έννοια, είναι η εξέταση του «τίποτε». Αυτό οδηγεί σε κάτι που θα μπορούσε να είναι η πρώτη ερώτηση της μεταφυσικής, ίσως μάλιστα και η μοναδική αληθινή φιλοσοφική ερώτηση: «Γιατί υπάρχει κάτι αντί για το τίποτε;»

Για να απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα πρέπει να έχουμε μια σύλληψη του ίδιου του «τίποτε». Το τίποτε δεν είναι οποιοδήποτε συγκεκριμένο πράγμα, ή είδος πράγματος, αλλά δεν είναι και ακριβώς μια απουσία. Συλλογιζόμενοι προσεκτικά για το τίποτε, υποστηρίζει ο Χαϊντεγκερ, αισθανόμαστε δέος και αυτή η εμπειρία είναι  η καλύτερη νύξη προκειμένου να κατανοήσουμε την πραγματική φύση του τίποτε.

Αυτό το αίσθημα δέους έχει άμεση σχέση με το αναπόφευκτο τίποτε που μας περιμένει στο θάνατο. Βλέποντας το τίποτε με τον τρόπο αυτό, σαν το όριο μας ή σαν ένα σύνορο, μπορούμε να καταλήξουμε να βλέπουμε το τίποτε όχι ως το αντίθετο του «Είναι» αλλά ως αυτό που δίνει τον ορισμό στο ίδιο το «Είναι»

Previous Article

Άλμπερτ Αϊνστάιν – Ο Κόσμος Όπως Τον Βλέπω Εγώ ( Αποσπάσματα )

Next Article

Ο ατομισμός του Λουκρητίου

Διαβάστε επίσης: