Γνωστοί πίνακες ζωγραφικής με κρυφά νοήματα (part 2)

Author: Χωρίς σχόλια Share:

Η ανταπόκριση του πρώτου μέρους ήταν μεγάλη. Παρουσίασε ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς οι περισσότεροι από εμάς προσπάθησαν να “μπουν”, στην ψυχοσύνθεση του ζωγράφου και να νιώσουν το συναίσθημα του. Παρακάτω σας παρουσιάζουμε τους υπόλοιπους πίνακες. Φυσικά ο καθένας από εμάς δίνει τη δική του ερμηνεία. Τα περισσότερα όμως έχουν αποκωδικοποιηθεί από έμπειρους κριτικούς, μελετώντας τη ζωή και την πορεία των καλλιτεχνών.

 

1. A Satyr Mourning Over A Nymph

rsz_640px-piero_di_cosimo_013

Ζωγραφισμένο από τον Piero di Cosimo το 1495, το έργο A Satyr Mourning Over A Nymph υποτίθεται ότι απεικονίζει μια σκηνή από τις Μεταμορφώσεις του Οβίδιου.  Σε αυτήν την ιστορία, η Πρόκρις έχει σκοτωθεί κατά λάθος στο δάσος, όταν ο σύζυγος της Κέφαλος, προσπαθώντας να σκοτώσει ένα άγριο θηρίο εκσφενδονίζει ένα δόρυ μέσα της. Είναι μια τυπική επιλογή σκηνής για έναν καλλιτέχνη της Αναγέννησης, αλλά υπάρχει ένα πρόβλημα. Μια προσεκτική εξέταση δείχνει ότι δεν υπάρχει τρόπος που η Πρόκρις έχει σκοτωθεί από ατύχημα.

Σύμφωνα με τον βρετανό καθηγητή Michael Baum, όλα τα σημάδια δείχνουν προς μια σκηνή που απεικονίζει μια στυγερή δολοφονία. Η Πρόκρις έχει βαθιές ρήξεις γύρω από τα χέρια της που συνάδει ότι κάποιος προσπαθεί να αποκρούσει την επίθεση με μαχαίρι. Το αριστερό της χέρι είναι λυγισμένο προς τα πίσω που κατά κανόνα βρίσκεται σε θύματα δολοφονίας. Αντί να είναι μια σκηνή ρομαντισμού, η ζωγραφική του Cosimo δείχνει την επαύριον μίας φρενήρης επίθεσης με μαχαίρι.

Αυτό μάλλον δεν ήταν εσκεμμένο. Ο Καθηγητής Baum υποψιάζεται ότι Cosimo ζήτησε από το τοπικό νεκροτομείο να του δανείσει ένα πτώμα για τη ζωγραφική και απλώς έτυχε να πάρει ένα θύμα δολοφονίας.

 

2. Controller Of The Universe

Libro_Los_Viejos_Abuelos_Foto_68

Το Man, Controller Of The Universe του Diego Rivera είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα ζωγραφικής, κυριολεκτικά και μεταφορικά, στην ιστορία της τέχνης του Μεξικό. Καταστράφηκε από τον Νέλσον Ροκφέλερ, εξαιτίας της απεικόνισης του Λένιν στην τοιχογραφία. Θεωρείται ως ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του 20 αιώνα. Ο Rivera το ανακατασκεύσε στην Πόλη του Μεξικού. Ο πίνακας πλέον υπονοεί ότι ο πατέρας του Νέλσον Ροκφέλερ είχε σύφιλη.

Ένα από τα βασικά στοιχεία γι αυτό είναι τα στοιχεία της τοιχογραφίας. Γαλαξίες, εκρήξεις ήλιων και κοντινά πλάνα βακτηρίων συρρέουν στο κεντρικό σταυρό και αιωρούνται πάνω από τα κεφάλια των ανδρών και των γυναικών. Αφού ο Νέλσον Ροκφέλερ γκρέμισε την αρχική εκδοχή του, ο Ριβέρα πήγε και ζωγράφισε τον πατέρα του, JD Rockefeller Jr, κάτω από αυτά τα βακτήρια. Τo βακτήριo που επέλεξε είναι ακριβώς η σύφιλη.

Αυτό δεν ήταν το μόνο που έκανε. Παρά ότι JD Rockefeller Jr. δεν είχε σχέση με οινοπνευματώδη ποτά, ο Ριβέρα του ζωγράφισε ένα μαρτίνι και μια γυναίκα που μπορεί να είναι πόρνη.

 

3. Isabella

640px-John_Everett_Millais_-_Isabella

Ένας από τους κορυφαίους ζωγράφους του κινήματος Προραφαηλιτών, ο John Everett Millais είναι ίσως περισσότερος γνωστή σήμερα για το έργο του,  Ohpelia. Τουλάχιστον, ήταν μέχρι το 2012, όταν οι ερευνητές ανακάλυψαν κάτι αναπάντεχο που παραμονεύε στις αρχές της καρριέρας του με το έργο Isabella. Με τους χαρακτήρες από τη Νουβέλα Decameron του Boccaccio οι χαρακτήρες κάθονται γύρω από ένα τραπέζι σε ένα γλέντι, δείχνοντας αναμφισβήτητα τη στύση ενός χαρακτήρα.

Ο χαρακτήρας στο πρώτο πλάνο αριστερά του πίνακα έχει τεντωμένο το πόδι του και χρησιμοποιεί έναν καρυοθραύστη. Αν κοιτάξετε προσεκτικά, μπορείτε να δείτε την σκιά που ρίχνει ο καρυοθραύστης σε απόλυτη συμμετρία με τα γεννητικά του όργανα.

Το Decameron είναι ένα από τα πιο ερωτικά βιβλία που γράφτηκαν ποτέ, και η ζωγραφική είναι γεμάτη από αναφορές στη σεξουαλικότητα. Το τεντωμένο πόδι του χαρακτήρα είναι φαλλικό σύμβολο, και η χούφτα από αλάτι που χύθηκε σε ολόκληρη τη σκιά του πέους, πιθανότατα συμβολίζει το σπέρμα. Είναι περίπου τόσο βρώμικο, χωρίς να χρειαστεί κάποιος να δει πορνό.

 

4. Πίνακες της Ολλανδικής σχολής

Letter

Η ολλανδική Χρυσή Εποχή της ζωγραφικής, όπως και άλλες εποχές, είχε τις δικές της μικρές ιδιορρυθμίες. Μία από αυτές είναι ότι οι καλλίτεχνες στους πίνακες τους περιλαμβάνουν άλλα έργα ζωγραφικής. Αυτοί οι «πίνακες ζωγραφικής μέσα σε πίνακες ζωγραφικής” ήταν όχι μόνο του Vermeer αλλά και άλλων καλλιτεχνών. Περιείχαν ιδιαίτερη συμβολική σημασία και διαβάζοντας την εικόνα που χρησιμοποιεί ο καλλιτέχνης μπορούμε να αποκωδικοποιήσουμε το πλήρες έργο.

Για παράδειγμα δείτε τον πίνακα The Slippers του Samuel van Hoogstraten. Με την πρώτη ματιά, η ζωγραφική παρουσιάζει μια άδεια αίθουσα με δύο παντόφλες, στο βάθος είναι κρεμασμένος ο πίνακας Father Admonishing His Daughter του Caspar Netscher. Φαίνεται σχεδόν βαρετό. Ωστόσο, οι σύγχρονοι κριτικοί διαπίστωσαν ότι ο πίνακας λαμβάνει χώρα σ ένα πορνείο. Σε συνδυασμό με τις δύο παντόφλες, το σαφές συμπέρασμα είναι ότι η αίθουσα είναι άδεια, επειδή οι επιβαίνοντες ήταν απασχολημένοι στο σεξ.

Σε άλλες περιπτώσεις, ο κώδικας ήταν ευφυέστερος. Στους πίνακες που παραθέτουμε Ο άντρας γράφει ένα γράμμα (αριστέρα) και η γυναίκα διαβάζει ένα γράμμα (δεξιά). Ζωγραφίστηκαν από τον Gabriel Metsu. Στη δεύτερη εικόνα, μια ζωγραφιά ενός πλοίου σε φουρτουνιασμένη θάλασσα είναι ορατή στο παρασκήνιο, που συμβολίζει την ταραχώδη φύση των σχέσεών ΄όταν υπάρχουν μεγάλες αποστάσεις. Στο έργο The Love Letter του Vermeer, μια ζωγραφιά ενός πλοίου υπό δυσοίωνα σύννεφα δείχνει ότι μπορεί να φτάνει κακή είδηση

Αξίζει να ψάχνει κανείς, και θα βρεί εκατοντάδες παραδείγματα αυτης της ολλανδικής σχολής, της ζωγραφιάς μέσα σε ζωγραφιά.

 

5. Οι πίνακες του L.S. Lowry

(c) Ms Carol Ann Lowry/DACS; Supplied by The Public Catalogue Foundation

Ένας ζωγράφος στα μέσα του 20ου αιώνα, γνωστός για την απεικόνιση της βορειοδυτικής Αγγλίας, ο LS Lowry ήταν διάσημος για τη ζωγραφική του, κάνοντας τεράστιες αστικές σκηνές με πλήθη ανθρώπων ζωγραφισμένα σαν “σπίρτα”. Αν και ήταν δημοφιλής, ο κόσμος της τέχνης απέρριψε τα έργα του ως ασήμαντα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ήταν μεγάλο λάθος. Οι πίνακες του Lowry είναι γεμάτοι με κρυφές λάμψεις του ανθρώπινου πόνου.

Το 1926 ο πίνακας An Accident (που απεικονίζεται παραπάνω), δείχνει ένα πλήθος κόσμου να συγκεντρώνεται κοντά σε μια λίμνη, κοιτάζοντας σαν να κρύβεται κάτι στη μέση. Ενώ ο πίνακας σε πρώτο στάδιο δεν “δείχνει κάτι ιδιαίτερο”, η σκηνή ήταν εμπνευσμένη από μια τοπική αυτοκτονία και οι άνθρωποι κοιτάζουν το πτώμα. Τη χρονιά 1935 το έργο the Fever Van δείχνει μια ομάδα πεζών να τρέχουν σε ένα φορτηγό για να πάρουν έναν ασθενή. Εκείνη την εποχή, η διφθερίτιδα και η οστρακιά ήταν διαδεδομένη στο Μάντσεστερ και συχνά θανατηφόρα. Το σιωπηλό μήνυμα είναι ότι ο αόρατος πάσχων στη ζωγραφική του Lowry θα πεθάνει σχεδόν βέβαια

Άλλα έργα ζωγραφικής Lowry περιλαμβάνουν ανθρώπους σε έξωση, ή απλά να κοιτάζουν από τα παράθυρά τους ζώντας μια θλιβερή απομόνωση. Σε κάθε περίπτωση, η τραγωδία μας δείχνει ότι οι πολλοί από τους υπόλοιπους ανθρώπους στα έργα κινούνται αδιάφοροι, αγνοώντας τον πόνο ανάμεσα στη δυστυχία τους. Το μήνυμα είναι ότι είμαστε εντελώς μόνοι και ο πόνος μας δεν σημαίνει τίποτα. Είναι ίσως το πιο τρομακτικό κρυφό μήνυμα απ ‘όλα.

Previous Article

“Οι λέξεις ήταν η μόνη μου αγάπη” Samuel Beckett

Next Article

25 χρόνια στα σπήλαια δημιουργώντας έργα τέχνης

Διαβάστε επίσης: