Φιλοσοφικά ερωτήματα που δεν θα απαντηθούν ποτέ (part 2)

Author: Χωρίς σχόλια Share:

Σε συνέχεια του άρθρου που δημοσιεύσαμε, παρουσιάζουμε τα υπόλοιπα τέσσερα αναπάντητα Φιλοσοφικά ερωτήματα. Είναι εξίσου ενδιαφέροντα σε μια προσπάθεια να τακτοποιήσουμε τις πιθανές απαντήσεις, σε αναπάντητες φιλοσοφικές αναζητήσεις.

 

Έχουμε ελεύθερη βούληση;

8 Great Philosophical Questions That We'll Never Solve

Επίσης ονομάζεται το δίλημμα του ντετερμινισμού, δεν γνωρίζουμε αν οι δράσεις μας ελέγχονται από μια αιτιατή αλυσίδα των γεγονότων που προηγούνται (ή από κάποια άλλη εξωτερική επιρροή), ή αν είμαστε πραγματικά ελεύθεροι και αποφασίζουμε με βάση τη δική μας θέληση. Οι Φιλόσοφοι (και τώρα μερικοί επιστήμονες) συζητούν αυτό για χιλιετίες, και χωρίς εμφανές συμπέρασμα. Εάν η λήψη των αποφάσεών μας επηρεάζεται από μια ατελείωτη αλυσίδα της αιτιότητας, τότε ο ντετερμινισμός είναι αληθινός και δεν έχουμε ελεύθερη βούληση. Αλλά αν συμβαίνει το αντίθετο, αυτό που ονομάζεται “indeterminism” (το αντίθετο του ντετερμινισμού), τότε οι ενέργειές μας πρέπει να είναι τυχαίες. Αντιστρόφως, οι ελευθεριακοί  κάνουν την υπόθεση του κομπατιμπιλισμού – η ιδέα ότι η ελεύθερη βούληση υπακούει στην αιτιοκρατία του σύμπαντος. Οι πρόοδοι στη νευρολογία δείχνουν ότι οι εγκέφαλοί μας παίρνουν αποφάσεις πριν έρθουν σε επαφή με το συνειδητό. Αλλά αν δεν έχουμε ελεύθερη βούληση, τότε γιατί δεν έχουμε εξελιχθεί με μυαλά αντίστοιχα των ζόμπι; Η κβαντομηχανική κάνει αυτό το πρόβλημα να περιπλέκεται ακόμη περισσότερο από το γεγονός ότι ζούμε σε ένα σύμπαν πιθανοτήτων, και ότι η αιτιοκρατία κάθε είδους είναι αδύνατη. Και όπως είπε ο Linas Vepstas, « η συνείδηση ​​φαίνεται να είναι στενά και αναπόφευκτα συνδεδεμένη με την αντίληψη για το πέρασμα του χρόνου και μάλιστα, η ιδέα ότι το παρελθόν είναι σταθερό και απόλυτα ντετερμινιστικό, και ότι το μέλλον είναι άγνωστο. Αυτό ταιριάζει καλά, γιατί αν το μέλλον ήταν προκαθορισμένο, τότε δεν θα υπήρχε ελεύθερη βούληση. ”

Υπάρχει Θεός;

8 Great Philosophical Questions That We'll Never Solve

Με απλά λόγια, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε αν υπάρχει Θεός ή όχι. Τόσο οι άθεοι και oi πιστοί είναι λάθος σε διακηρύξεις τους, και οι αγνωστικιστές είναι οι σωστοί. Οι αληθινοί αγνωστικιστές υποστηρίζουν την Καρτεσιανή λογική, αναγνωρίζοντας τα επιστημολογικά ζητήματα και τους περιορισμούς της ανθρώπινης έρευνας. Δεν γνωρίζουμε αρκετά για τις εσωτερικές διεργασίες του σύμπαντος για να κάνουμε οποιοδήποτε είδος ισχυρισμό σχετικά με τη φύση της πραγματικότητας και κατά πόσον ο Θεός υπάρχει κάπου στο παρασκήνιο ή όχι. Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν στον νατουραλισμό – την πρόταση ότι το σύμπαν λειτουργεί σύμφωνα με  αυτόνομες διαδικασίες – αλλά αυτό δεν αποκλείει την ύπαρξη ενός μεγάλου σχεδιαστή που καθορίζει τα πάντα σε κίνηση. Και όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, μπορούμε να ζούμε σε μια προσομοίωση όπου οι θεοί χάκερ ελέγχουν όλες τις μεταβλητές. Ή μήπως οι Γνωστικοί έχουν δίκιο και ότι υπάρχουν ισχυρά όντα σε κάποια βαθύτερη πραγματικότητα που είμαστε απληροφόρητοι;  Αυτοί δεν είναι απαραίτητα οι παντοδύναμοι θεοί αλλά είναι (υποθετικά) ισχυρά όντα, ωστόσο. Και πάλι, δεν πρόκειται για επιστημονικά ζητήματα  – είναι περισσότερο πλατωνικά πειράματα σκέψης που μας αναγκάζουν να αντιμετωπίσουμε τα όρια της ανθρώπινης εμπειρίας και της έρευνας.

Υπάρχει ζωή μετά το θάνατο;

8 Great Philosophical Questions That We'll Never Solve

Πριν ο καθένας συγκινηθεί, αυτό δεν είναι ένα ερώτημα που όλοι θα καταλήξουν ή σε κάποιο Παράδεισο, ή θα βρεθούν στα βάθη της Κόλασης στην Αιωνιότητα. Επειδή δεν μπορούμε να ζητήσουμε από το νεκρό αν υπάρχει κάτι από την άλλη πλευρά, είναι δύσκολο να μαντέψουμε για το τι θα συμβεί στη συνέχεια. Οι Υλιστές υποθέτουν ότι δεν υπάρχει μετά θάνατον ζωή, αλλά είναι ακριβώς αυτό – μια υπόθεση που δεν μπορεί κατ ‘ανάγκη να αποδειχθεί. Κοιτώντας πιο προσεκτικά την περιπλοκότητα του σύμπαντος , είτε μέσω της κλασικής Νευτώνειας, είτε μέσω του τρομακτικού φίλτρου της κβαντικής μηχανικής, δεν υπάρχει κανένας λόγος να πιστεύουμε ότι έχουμε μόνο μια στιγμή σε αυτό το πράγμα που λέγεται ζωή. Ο Hans Moravec το θέτει καλύτερα μιλώντας σε σχέση με την ερμηνεία της κβαντικής στο βιβλίο Many Worlds Interpretation και δήλωσε ότι η μη τήρηση του σύμπαντος είναι αδύνατη. Οτιδήποτε, ανακυκλώνεται, είτε στην ίδια είτε σε άλλη μορφή.

Μπορείς να ζεις το οτιδήποτε αντικειμενικά;

8 Great Philosophical Questions That We'll Never Solve

Υπάρχει μια διαφορά μεταξύ της κατανόησης του κόσμου αντικειμενικά (ή τουλάχιστον να προσπαθήσει κάποιος) και του βιώματος μέσω ενός αποκλειστικά αντικειμενικού πλαισίου. Αυτό είναι ουσιαστικά το πρόβλημα των qualia – η ιδέα ότι το περιβάλλον μας μπορεί να παρατηρηθεί μόνο μέσα από το φίλτρο των αισθήσεών μας και του μυαλού μας.  Ό, τι γνωρίζουμε, όλα όσα έχουμε αγγίξει, δει, μυρίσουμε, έχουν φιλτραριστεί μέσω φυσιολογικών και γνωστικών διεργασιών. Στη συνέχεια, η υποκειμενική εμπειρία μας στον κόσμο είναι μοναδική. Στο κλασικό παράδειγμα, η υποκειμενική εκτίμηση του κόκκινου χρώματος μπορεί να ποικίλει από άτομο σε άτομο. Ο μόνος τρόπος που θα μπορούσε ενδεχομένως να γίνει για να το ξέρουμε είναι εάν μπορούσαμε να παρατηρήσουμε με κάποιο τρόπο το σύμπαν από τη “συνειδητή πλευρά” ενός άλλου ατόμου. Ένας άλλος τρόπος για να πούμε όλα αυτά είναι ότι το σύμπαν μπορεί να παρατηρηθεί μόνο μέσω του εγκεφάλου  και λόγω αυτού του γεγονότος, μπορεί να ερμηνευθεί μόνο υποκειμενικά..Αλλά με δεδομένο ότι το σύμπαν φαίνεται να είναι συνεκτικό, θα πρέπει να συνεχίσουμε να υποθέτουμε ότι ο πραγματικός σκοπός του δεν μπορεί ποτέ να παρατηρηθεί ή να είναι γνωστός; Αξίζει να σημειωθεί ότι ένα μεγάλο μέρος της βουδιστικής φιλοσοφίας είναι η υιοθέτηση αυτού του θεμελιώδη περιορισμού (αυτό που αποκαλούν το κενό), σε μια πλήρη αντίθεση με τον ιδεαλισμό του Πλάτωνα.

 

Previous Article

Κώστας Αξέλος: “Γιατί να σκεφτόμαστε;” (video)

Next Article

Ο Ηράκλειτος σε μια σύντομη ιστορική και φιλοσοφική αναδρομή (video)

Διαβάστε επίσης: